Eroakirkosta-viesti 34/2008 (2008-10-31) === Kirkon nelivuotiskertomus julkaistu === Kirkon nelivuotiskertomus 2003-2007 julkaistiin torstaina. Dokumentti on saatavilla sivulta http://www.evl.fi/kkh/ktk/103.htm Teksti on tavan mukaan laaja, lähes 400 sivua. Tekstissä ei ole juuri turhuuksia, joten sitä on vaikea tiivistää. Asiasta erityisen kiinnostuneille suositellaan ainakin ensimmäisen sadan sivun vilkulua läpi; tässä muille joitakin huomioita. = Kirkosta eroaminen kasvaa rajusti = Kirkosta eroamisen pääsyytä ei uskalleta sanoa ääneen, sivulla 62 asia muotoillaan näin: "Eroaminen on mahdollista myös sähköisesti ja suurin osa kirkosta eronneista käyttääkin tätä vaihtoehtoa." Vaan ehkä jo 2012 julkaistava teksti mainitsee vapaa-ajattelijatkin? Eroluvut sinänsä ovat jo tuttuja, ja niiden vaikutus näkyy sivun 55 kuvaajasta. Parin vuoden kuluttua joissakin ikäluokissa alle 75% kuuluu kirkkoon. Eroamisen tulevaisuus näkyy sivulta 64: 5% kertoo tulevansa todennäköisesti joskus eroamaan kirkosta. Määrä on sama kuin vuonna 2003, eli eroamisen lisäksi koko ajan putoaa väkeä tiukasti sitoutuneista kohti eroamista harkitsevia. Eroaminen ei tule loppumaan. 15-24 -vuotiaista osuus on peräti 11% (sivu 65). Tämäkin kuvaa kehityksen suuntaa. = Kirkkoon liittyminen kasvaa vähän = Vaikka kirkkoon liittyminen koko kaudella väheni 6 prosenttia edellisen nelivuotiskauteen (s. 69), on määrä tällä kaudella ollut lievässä nousussa. Lisäksi nyt 6% kirkkoon kuulumattomista pitää todennäköisenä että tulee liittymään, neljä vuotta sitten osuus oli 4%. On aika selvää, että liittyjien määrä tulee kasvamaan hieman. Yhä useamman ollessa kirkkoon kuulumaton riittää pienempikin prosenttiosuus tuottamaan absoluuttisena lukuna suuren määrän liittyjiä. Kirkon jäsenenä pysymisen ja kirkkoon liittymisen syinä ovat vanhat tutut rituaalit. Vapaa-ajattelijoiden tehtävä on tuoda esiin uskonnotonta vaihtoehtoa: http://www.pro-seremoniat.fi Lisäksi rippikoulu on merkittävä asia, ja sille on myös vaihtoehto: http://www.protu.fi = Kirkon toimintamuotojen suosio laskee = Sivun 78 kuva osoittaa miten jumalanpalvelusten suosio laskee entisestään. Tosin jo nyt varsinaisiin pääjumalanpalveluksiin osallistujia on vuodessa hiukan vähemmän kuin kirkon jäseniä. Koululais- ym. erityisjumalanpalvelukset paikkaavat tilannetta jonkin verran. Kirkolliset toimitukset menettävät suosiotaan. Kirkollisesti siunattiin edelleen 96% vainajista. Luku on korkea, mutta neljä vuotta aiemmin se oli 98% - ei-kirkollisten osuus on siis kaksinkertaistunut. Kastettujen osuus on laskenut eroamisen tahdissa, kirkkovihkimisten suosio suorastaan romahtanut. Kuvaaja on sivulla 90. Sivulta 98 näkee kirkon muiden toimintamuotojen suosion. Musiikkitilaisuuksien suosio on kasvanut, kaiken muun vähentynyt. Sivulla 125 on samanlainen kuvaaja nuorisoon kohdistuvasta työstä. = Luottamus kirkkoon on suuri = Kirkkoon luottavien osuus on kasvanut, vuonna 2000 luotti 57% ja vuonna 2005 jo 63% (sivu 48). Toisaalta sivun 31 mukaan kirkkoon luottavien osuus on vähentynyt 8 %-yksikköä. Olipa suunta mikä hyvänsä, on luottamus kirkkoon suuri. Tämä vastaa kuvaa tyypillisestä kirkosta eroajasta: ei mitään kirkkoa vastaan, mutta uskonto ei nappaa eikä kirkollisveroa ole järkeä silloin maksaa. Kun luottamus kirkkoon on edelleen korkea, ja toisaalta eroaminen kasvaa, on tämä ilmeisesti merkki rehellisyyden kasvusta. Kirkkoon ei haluta kuulua jos ei uskota kirkon oppiin, olipa mielikuva kirkosta mikä hyvänsä. = Uskonnottomuus lisääntyy = Kun kysytään onko ihminen "vakaumuksellinen ateisti, jumalankieltäjä", on vastaus myönteinen vain 3% vastaajista. Määrä on pysynyt varsin vakaana, minkä näkee sivun 41 taulukosta. Toisaalta sivun 45 taulukon mukaan 11% vastaa "En usko Jumalan olemassaoloon". Tämä määrä on hieman kasvanut viime vuosina. Kysymyksen asettelulla on suuri merkitys tulokseen. Kristittyjen osuus on vähentynyt kaikilla mittereilla katsoen. "Uskon kristinuskon opettamaan Jumalaan" 37%, "Olen kristitty" 68%, "Olen uskova" 32% jne. Sivun 46 kuvasta näkee, että 63% uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika. Toisaalta oli mittari mikä hyvänsä, on uskovia kristittyjä Suomessa kymmeniä prosentteja. Taas toisaalta on kirkon jäsenenä edelleen suuri joukko niitä, joilla ei ole minkäänlaisia kristillisiä uskomuksia. Heidän tavoittamisensa on eroakirkosta.fi -palvelun tehtävä. Terveisin, Jori Mäntysalo